Gamification

Gamified e-learning: hoe werkt het?

Gamification is een eenvoudig concept dat grote resultaten kan opleveren. Het neemt spelelementen zoals punten, levels en leaderboards en gebruikt ze om te motiveren en tegelijkertijd te trainen. 

In feite komt het neer op het gebruik van speltechnologie om problemen buiten de gamesector op te lossen. Het is veel meer dan alleen het toevoegen van beloningen, punten en badges aan processen om mensen te motiveren. Het gaat om de instructiemethode. We moeten onszelf dus afvragen welke spelelementen in een leeromgeving boeiend zijn en welke niet.

Uit een onderzoek van University of Colorado bleek dat “werknemers die in een spelomgeving werden opgeleid meer feitelijke informatie leerden, een hoger vaardigheidsniveau bereikten én informatie langer onthielden dan werknemers die in een minder interactieve omgeving trainden.

Maar wat maakt gamification op de werkvloer doeltreffend? Gamification in e-learning is slechts zo succesvol als de planning erachter. Hier zijn 5 aspecten die wij gebruiken om gamification op de werkvloer effectief te maken:

1. Bepaal het leerdoel en stel een tijdschema vast om dit te bereiken.

Wat wil je dat uw medewerkers weten, begrijpen of kunnen doen, en tegen wanneer? Het duidelijk identificeren van uw doelen voor de opleiding van medewerkers en het tijdschema om dit voor elkaar te krijgen, is een cruciale eerste stap.

2. Zoek uit hoe je de voortgang wil meten.

Hoe kom je te weten of de gebruikte e-learning modules werken? Hier is het belangrijk om manieren te vinden die de voortgang meten van 2 elementen: enerzijds de gamified omgeving en anderzijds de rol of opdracht binnen de bedrijfssetting. Door de voortgang te meten kan je de tussentijdse resultaten steeds beoordelen tegenover de opgestelde uiteindelijke leerdoelen.

3. Strategiseer de rol van uw spelers.

Zullen de e-learning modules op de manier zoals bepaald in de doelstellingen worden uitgevoerd? Beschrijf een strategie die ervoor zal zorgen dat je steeds kan terugkeren naar de tekentafel om je gebruikers te blijven betrekken.

4. Maak een community.

Is er interactie tussen je gebruikers buiten de gamified e-learning? Om de mate van interesse en betrokkenheid hoog te houden, is het belangrijk om regelmatig buiten de gamified omgeving groepsmeetings te organiseren om het community-aspect te versterken.

5. Maak tijd om te spelen en leren.

Het is belangrijk om iedereen in uw team mee in het verhaal van gamified e-learning te krijgen. Gamification op de werkvloer is zo effectief als het aantal mensen dat er daadwerkelijk gebruik van maakt. Stel momenten vast opdat werknemers kunnen interageren met de omgeving, bijvoorbeeld d.m.v. check-ins en geef ze middelen in tijd en ruimte om van de training te genieten.

Bonus: Bedrijven dienen ervoor te zorgen dat de gamified leeromgevingen geen betekenisloze prijzen of badges uitdelen. Overmatig gebruik zorgt ervoor dat gamification wordt verzwakt en geen impact heeft. Lees meer hierover in dit gratis e-boek.

Benieuwd naar wat gamified e-learning voor uw bedrijf kan betekenen?

We komen langs voor een vrijblijvend gesprek!